Få studiero med rätt förberedelser

Att studera och lära sig nya saker kräver koncentration och det är också viktigt att befinna sig på en plats där man har tillräckligt med utrymme för att göra det man ska. Oavsett om man arbetar framför datorn, vid ett skrivbord eller pluggar bäst i farten, så är det viktigt med rätt förutsättningar.

För att hitta studiero är det viktigt att du känner dig själv. Är du en person som trivs bäst i en tyst miljö, eller har du enklare att koncentrera dig med mycket ljud runtomkring dig? Lär du dig bäst genom att läsa på egen hand, eller föredrar du att hålla häftiga debatter tillsammans med dina studiekamrater? Kanske du behöver hålla igång kroppen för att kunna tänka ordentligt? Vi presenterar tre vanliga scenarion som kan fungera bra beroende på vilken typ av person du är. Välj den metod som passar dig bäst.

Studera på bibliotek

Du som föredrar att studera i komplett tystnad med böcker, penna och papper som dina bästa vänner, bör överväga att studera på ett bibliotek. Hitta ett bibliotek som har god ventilation och bra sittplatser där du kan sitta och studera i lugn och ro. Har du inget bibliotek i närheten som uppfyller dina behov, kanske det finns någon annan tyst plats där du kan koncentrera dig. Varför inte gå runt på antikvariat och läsa gamla böcker för att få inspiration till ditt ämne? Den intensiva kunskapstörstande tystnad som uppstår när man är omgiven av tusentals fina böcker är inte att underskatta. När du studerar på bibliotek är det bra att tänka på att inte ha med sig något som låter mycket, exempelvis ett högljutt tangentbord eller prassliga påsar. Glöm inte heller att stänga av ljudet på mobiltelefonen.

Plugga på gymmet

Ett bra alternativ för den som har mycket spring i benen är att studera på ett gym eller ute på promenad. Trappmaskiner och motionscyklar går utmärkt att kombinera med en bok i handen. För att få ännu mer rörelsefrihet kan du undersöka möjligheten till inläst litteratur som du kan ta med ut i joggingspåret.

Mysplugga hemma

När det är ruggigt ute och du mest känner för att krypa upp i soffan kan det vara en idé att göra en mysig pluggkväll hemma. Köp hem något gott snacks, tänd ljus och sätt dig sedan i soffan med en kopp te och läs din studielitteratur.